Lagerinventering¶
Funktionen Lagerinventering används för att rapportera in räknade artiklar på en inventering.
Note
Funktionen är optimerad för att användas vid inventering på lager, ej i butik. Använd då istället butiks inventering.
Rapportera antal¶
- Öppna modulen Lagerinventering i huvudmenyn
- Välj vilket inventeringsuppdrag du vill utföra i listan över aktiva inventeringsuppdrag.Bakgrundsfärgen på ett inventeringsuppdrag visar dess status. Färdig inventering är grön, påbörjad inventering är gul, och ostartad inventering är vit.Till höger på de ostartade och påbörjade inventeringarna visas antalet kollibaserade lagerplatser som ej har inventerats samt det totala antal kollibaserade lagerplatser som ingår i inventeringsjobbet.De kollibaserade lagerplatser som tillhör inventeringen listas och till höger av varje kollibaserad lagerplats visas hur många artiklar som har räknats samt hur många artiklar som platsen skall innehålla.
- Ange eller skanna en lagerplatsSystem kan automatiskt fylla i inmatningsfältet med den nästa lagerplats som inte har räknats än, genom att använda funktionen ‘Autofyll nästa lagerplats’ från context menyn.Om en lagerplats enbart innehåller en artikelvariant (och inget kolli) kommer man direkt till punkt 5.
- Ange eller skanna ett kolli eller en artikelFör ett kolli kan man välja i vilken ordning man önskar, men för artiklar måsta man följa den ordning som visas på skärmen (man får ett fel meddelande om man försökar annat)
- Ange räknat antal eller bekräfta föreslaget antal
När du räknat allt på lagerplatsen kommer du tillbaka till punkt 2 och kan skanna nästa lagerplats. Annars kommer du till punkt 4.
För att ändra ett rapporterat antal skannar du samma lagerplats (och evt kolli/artikel) igen och anger ett nytt antal.
Flera personer kan arbeta med samma inventeringsuppdrag och kan därmed börja på olika lagerplatser i listan med inventeringar. Notera även konsekvenser av “offlineläge” nedan.
Offlineläge¶
För att snabba upp hanteringen för stora inventeringsuppdrag finns det ett “offlineläge” som man aktiverar från contextmenyn (tre punkter högst upp). “Offlineläge” aktiveras och avaktiveras genom att välja alternativet “Avaktivera/aktivera synkronisering” i context menyn. “Offlineläge” ställs in genom att du “Avaktiverar synkronsiering”.
När “offlineläge” är aktiverat visas “refreshsymbolen” med ett utropstecken (!) mitt i symbolen. “Offlineläge” innebär ändå att alla inventeringar som genomförs utförsuppdateras omedelbart i Harmoney, men det sker ingen refresh av inventeringslistan per automatik. Refresh sker endast när du trycker på “refreshsymbolen”. Om flera personer arbetar med samma inventeringsuppdrag bör man då och då trycka “refresh”, för att säkerställa att man inte försöker utföra inventeringar som någon annan redan har utfört.
Aktuellt läge för synkroniseringinställningen ligger kvar i handdatorn även när Harmoneyappen har stängts ner.